20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 6

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 6

Siyaset SONUNA YAKLAŞAN ÇARPIŞMA Yazan: Ahmed Emin YALMAN Dünyada yumruk hakkı mı hâkim olacak, yoksa sulh ve emniyet mi? Bunu kestirmek için dünya ikiye ayrılmış, çarpı- şıyor. Çarpışma bu gün bu, yarın şu şekli ve nikabı alıyor. İspanyada bir kardeş harbi patlayınca iki mücadele tarafı derhal burada birbirine karşı cephe kurmuştur. İşin içine silâh “da karışmıştır. Bu gün İspanyada maskeli bir cihan harbı var. Bütün kuvvetlerile açıktan açığa döğüşmeyi göze alamıyan devletler bunu küçük bir ölçüde İspanyada yapıyorlar. Ayni zamanda bütün yeni silâhlar, yeni tabiye usulleri orada kan ve ateş tecrübesinden geçiyor. Bir tıp lâboratuarın- da tavşan ve kobayların canı pahasına nasıl ilim tecrübeleri ya- pılıyorsa, harb tekniği de İspanyada binlerce insanın kanını a- kıtarak tecrübelerini rahat rahat yapıyor. İspanyol harbi hâlâ devam ediyor. Bir müddet daha devam edip gidecektir. Fakat bundan sonra ne gibi safhalar geçirirse geçirsin tesirleri mevzii kalacaktır. İspanyadaki cihan harbı sonuna gelmiştir. . Yumruk hakkı tarafını temsil eden Berlin - Roma mihveri asıl davayı kaybetmiştir. Cihanın sulh sedlerini sarsmak ve yıkmak imkânını bulamamıştır. Şimdi Avrupanın beklediği me- sele, bu güne kadar olan mücadeleyi tamamile unutmak, galib ve mağlüb aramamak ve müsavi haklar arasında samimi bir mü- zakere halinde tam sulha varmaktır. Berlin - Roma mihveri, maksadına varmak için çok büyük bir gayretle çalışmıştır. Hariçte istinad noktaları bulmak için çok uğraşmış ve bir aralık bir takım noktalar bulur gibi olmuş-