20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 152

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 152

154 Her Ap dren torunu Romanya kraliçesi Marie'nin evvelâ İngilterede, sonra İskoçyada, daha sonra Rusyada ve Maltada geçen çocukluk senele- rini okuyoruz. Kraliçe Marie, Cobourg'ta, Devonport'ta, Berlin'de, evlendiği tarihe kadar geçen gençlik senelerinin hatıratını da bu cilt- te toplamıştır. « Histoire de ma vie», pek çok muharririn muhtelif cephelerden tasvir ve tahlil ettiği kraliçe Victoria'yı en canlı ve hakikaten en ya- kın şekilde anlatan sahifelerinde, bize harpten önceki Avrupa'nın bütün siyasi şahsiyetlerinin portrelerini de çizmektedir. PRENSES BIBESCO: Edebiyat sahasında, çok güzl eserlerile tanınmış olan prenses Bibesco, en son kitabını İmages d'Epinal başlığı altında neşretmiş- tir. Dünkü ve bu günkü Avrupada büyük roller oynamış olan sima- ları çok iyi tanıyan prenses Bibesco'nun bu eseri, imparatoriçe Eu- genie, son Rusya çarı, birinci Carol, birinci Albert, Mareşal Liautef, Yugoslavya kraliçesi Marie, Lindbergh gibi dünün ve bu günün şah- siyetlerini, çok salâhiyetli bir kalemin canlı üslübu ile tasvir ediyor. ROMANLAR: Bir ay zarfında Fransada intişar sahasına çıkan romanlar ara- sında, Madmazel Jacgueline Marenis'nin, «Tout Var du Monde» i- simli romanı, çok romanesk bir eser olmak itibarile zikre değer. Ese- rin nüvesi, Hindistanda yaşıyan bir İngiliz ailesinin, günün birinde, yarı beyaz ırktan yarı Hintli bir melezle yakın akraba çıkması ve bu vaziyetten haysiyetinin son rerece kırılmasıdır. Roman, bu mevzu etrafında, aşk macerası, casusluk gibi bir kaç sahne ile süslenerek, Hintli melezin, İngiliz akrabayı müthiş bir intikam arzusile takip et- tiğini, ve nihayet aileyi servetinden ve şerefinden mahrum edinciye kadar uğraştığını anlatıyor. Madmazel Marenis, heyeti umumiye iti- barile güzel bir eser olan romanında, müptedilik hasebile ufak tefek noksanlar yapmıştır, fakat gerek mevzuun intihabında gösterdiği isabet, gerek macerayı çizişinde gösterdiği romantik istidat, bu nevi eserlerde muvaffak olacağına ve ileride daha iyi romanlarla şöhret yapacağına delildir.