20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

ya Siyaset ve İktisadiyat 33 a e m LEHİSTAN VE ROMANYA MÜNASEBATI, © Romanyanın sabık hariciye nazırı Titulesko bu memleketin Soviyetler ile Çekoslovak- ya gibi ittifak eylemesi politikasını takip eylediğinden Lehistan ile arası açılmışlı. Çünkü bu iki devlet arasındaki ittifak sırf Soviyet- lere karşı olup Baltık denizi ile Karadeniz arasında bir set teşkil edi- yordu. Şimdiki hariciye nazırı Anlonesko Soviyetler ile ittifak poli- tikasına devam eylemediğinden hem Yugoslavya ile eski samimiyeti temin etmiş hem de Lehistan ile münasebalı iyileştirmişti. Ahiren Lehistan hariciye nazırı Baron Beck Bükreşi ziyaret et- tiğinden iki aradaki ittifak tekrar sağlamlaşmaışlır. FRANSANIN DAHİLİ VAZİYETİ. — Fransanın dahili vaziyeti bir taraftan sağ ve sol partiler arasındaki zıddiyet ve husumetin son derece olmasından ve diğer tarajtan hükümeti elinde bulun- duran (HalkCephesi) zgümresini teşkil eden sol partiler arasında tecanüs ve birlik bulunmasından bir türlü istikrar bulamıyor. Blum'un riyasetindeki kabine hajtada işçilerin kırk saatten jaz- la çalışmasını meneden ve ücretlerini yükselten ve maaşları işlemek şartile mecburi tatil veren ve işsizlere yeni işler açan bir çok kanun- ları meydana getirdikten sonra bunların hazmedilmesini kolaylaş- ırmak ve muledil partileri muhalefete sevk etmemek ve memleketin parasını ve maliyesini korumak için yeni kanunların çıkarılmasını paydos etmişti. Komünist partisi ile beş milyondan jazla azası bulunan amele sendikaları birliği hükümeti her ihtiyar işçiye tekaüdiye bağlamağa ve yeni işler temini için tekrar on milyarlık tahsisat vermek için zor- lamışlardır. Ayni zamanda kanunla temin ve teyit edilen hak ve hür- riyetleri hiçe saymışlardır. Bu yüzden parlamentonun son taplantı- sında hararetli münakaşalar olmuştur. Radikal - Sosiyalisiler küçük sermayedarların ve teşebbüs erbabının miümessilleri olduklarını ileri sürerek memleketin iflâsına ve hürriyet ve hakların ihlâline sebep o- lacak hareketlere karşı sabırları tükendiğini ihtar etmişler ve son de- Ja Blum kabinesine itimat reyi vermişlerdir. JAPONYADA KABİNE VE PARTİLER, — Japonyada geçen ayın son günü yapılan umumi intihap partilerin eski vaziyetini değiştir- memiştlir. Zaten hükümet geçen meclisi partilerin daha uysal hare- ket edecek mbuslar çıkarmalarını ihtar ederek dağılmıştı. Impara- tor, General Hayaşinin riyaseti altındaki kabineyi değiştirmeğe Lü- zum görmemiştir. Parlamento ancak ağustosta toplanacaktır. O za- mana kadar kabine kararnameler ile düşündüğü mühim islâhatt yapacaklır. Japonyada ordu kanunu esasinin müsaadesine güvene- rek Soviyetlere karşı harp hazırlığına serbestçe devam edecektir, 3